להיפגש, להתחבר, לגדול - למידת הסביבה – בונים חיים

סתיו
להיפגש, להתחבר, לגדול – למידת הסביבה – בונים חיים
       

 

האולפנא שואפת לסייע לכל בת להתפתח כצעירה בעלת מידות, עובדת ה' בשמחה, עצמאית, מודעת ומפתחת את כישוריה וכוחותיה, ושותפה בדרכה בבנינו של העם והארץ.

האמצעי הייחודי שהצבנו לנו כסולם באמצעותו כל אחת תטפס בדרכה אל עבר המטרה הוא המפגש החי עם הסביבה במובן הרחב של המילה. אנו תופסים את המונח סביבה בצורה הוליסטית, הכוללת הן את הסביבה הפיזית והן את הסביבה האנושית. בבסיס התפיסה החינוכית של האולפנה ניצבת ההכרה כי המפגש עם הסביבה הינו חוויה מעצבת המשכללת את כוחות השכל, הנפש והרוח של הבת. חוויה זו תירכש במגוון כלים הכוללים בין השאר למידה, היכרות, חוויה, הוויה, התבוננות ויצירה. המפגש עם מרחבי ארצנו האהובה נתפס אצלנו לא רק כבסיס ללימודי ארץ ישראל, אלא כהזמנה למפגש של כל אחת עם כוחותיה וחברותיה, עם ארצה ועמה, עם עצמיותה ועם אלוקיה. הכול בעזרת חוויה רב-חושית המעודדת סקרנות ולמידה המעמיקה לאין ערוך את איכות ההפנמה.

 מה בפועל?

התוכנית הסביבתית השנתית מורכבת מ"מפגשי סביבה" שהינם סיורים חד-יומיים המתקיימים בתדירות של פעם בשבועיים. כן יתקיימו שני אירועי שיא שנתיים, 'סדנאות שטח' בנות ארבעה- חמישה ימים. התכנית כוללת מגוון נושאים  הקשורים הן בסביבה הפיזית והן בסביבה האנושית והן במעגל השנה. לקראת כל אחד מן המפגשים תעשה עבודת הכנה עיונית בכיתה כדי ליצור בסיס של ידע  לקראת הלימוד החי בשטח.

מפגשי הסביבה יכללו לימוד מוחשי משלים ללימוד שנעשה בכיתה, בצד התנסות בדרכי יצירה מגוונות: צילום, ציור, פיסול, דרמה, כתיבה וכדומה. הכול ככלי להתבוננות בטבע, בסביבתי ובעצמי, וכחלק מבניין רוחני של קשר בריא עם ה' יתברך.

הסדנאות האזוריות יכללו הכרות מעמיקה עם אזור בארץ לרבדיו השונים. יחדיו נלמד על חלוקתו הגיאוגרפית, צמחייתו, עברו ומורשתו הרוחנית, ריחותיו,  צליליו והאנשים הגרים בו. בצד לימוד הידע תכלול כל סדנה מפגש שיועבר על ידי איש מקצוע באחד מתחומי היצירה שהוזכרו לעיל, במטרה לעבד את אחד הנושאים העולים בסדנה. דגש מיוחד יושם בסדנה על הפן החברתי, רכישת חוויות משותפות, גיבוש, ערבות הדדית וטיפוח אחריות אישית.

 כחלק מהחינוך לאחריות אישית, בגרות ומעורבות חברתית כל התלמידות תיקחנה חלק בהכנת הסדנה (לפני, תוך כדי ואחרי). הלמידה לקראת ובמהלך הסיורים והסדנאות תתבצע כולה מתוך חומרי הלימוד אותם תפיק האולפנה ובאחריות 'מדריכה סביבתית' המלווה את הכיתה לאורך הסיורים כולם, מכירה את התלמידות באופן אישי ועוקבת אחר התפתחותן הסביבתית, האישיותית והתורנית.

 עיקר דבר :

אנו מאמינים כי הסביבה הן הפיזית והן החברתית-אישית מהווה קרקע איתנה להצמחת אישיות חזקה בעלת זהות יהודית- ישראלית מעורבת ואכפתית עם זיקה וקישור עמוק אל ערכי העם, הארץ והתורה. הלמידה בשטח, בשדה, מביאה את התלמידה למפגש בלתי אמצעי עם אלוקיה,  ברואיו וארצו וטביעתה עמוקה ללב המהלכים בה.